David Tudor

piano

DAVID TUDOR, født i 1926 i Philadelphia (Pennsylvania), studerte med H. William Hawke (orgel og teori), Irma Wolpe Rademacher (piano) og Stefan Wolpe (komposisjon og analyse). Han jobbet først som organist og ble deretter kjent som en av de ledende pianistene i avantgarden. Han urfremførte en rekke verk av samtidskomponister (inkludert Earle Brown, Sylvano Bussotti, Morton Feldman, Karlheinz Stockhausen, Christian Wolff, Stefan Wolpe) med stor suksess.

På begynnelsen av 1950-tallet begynte han å jobbe med John Cage som medlem av Merce Cunningham Dance Company. Tudor avsluttet gradvis sin aktive pianistkarriere for å vie seg utelukkende til å komponere levende elektronisk musikk.

Han var en av fire kunstnere som samarbeidet om utformingen av Pepsi-paviljongen på Expo 70 i Osaka. Mange av Tudors komposisjoner inneholder multimediaaspekter: lyseffekter, laserprojeksjoner, dans, teater, film og TV. Han samarbeidet med artister som Jacqueline Monnier, Lowell Cross, Molly Davies, Viola Farber, Anthony Martin, Robert Rauschenberg og Sophia Ogielska. I 1992, etter Cages død, tok han over som musikalsk leder for Merce Cunningham Dance Company.

David Tudor døde 13. august 1996 i sitt hjem i Tomkins Cove, NY.

Darmstadt auditive dokumenter · Boks 4 · Pianister:

Darmstadt auditive dokumenter · Boks 2 · John Cage – Kommunikasjon: