Horst Lohse

komponist

HORST LOHSE, født i 1943 i Kulmbach, studerte komposisjon hos Helmut Eder i Salzburg og Bertold Hummel i Würzburg. Fokus for hans oeuvre er vokale komposisjoner (inkludert de basert på Rubén Darío, Federico García Lorca, Wolfgang Hilbig, Ingo Cesaro og Gioconda Belli), eksperimentelt musikkteater (Sabelita Scenes), danseteater (The Adventures of the Beautiful Mahan) også som ensemble- og orkesterverk i dialog med filosofi/mytologi (La morte d'Orfeo, Sisyphus, Vindenes tårn), visuell kunst (Tiden er en elv uten bredder, Prelude of Spring, AllerleiRauh, Porten til dypet) og litteratur ( A. Schmidts måner, epitafium for Nizami, nattstykker) . Han skrev bestillingsverk for den bayerske radioen, Bambergs symfoniorkester og en rekke ensembler for ny musikk (ars nova ensemble, Ensemble Phorminx, Grupo de Música Contemporânea de Lisboa, Janus Ensemble, oenm. østerriksk ensemble for ny musikk, Antidogma Ensemble, Pegnitz Ensemble, lyd konsepter osv.). For sitt arbeid mottok Horst Lohse Friedrich Baur-prisen fra det bayerske kunstakademiet, E.T.A. Hoffmann-prisen fra byen Bamberg, kulturprisen til Oberfrankenstiftung, orkesterkomposisjonsprisen til den tyske økonomiens og foreningens kulturkrets. for ny musikk samt komposisjonsprisen byen Stuttgart. Fra 1986 til 2010 var han kunstnerisk leder for Days for New Music Bamberg, og fra 1987 til 1993 var han foreleser og juryleder ved komposisjonskonkurransen Jeunesses Musicales Germany. Gjesteforelesninger og portrettkonserter tok ham til festivaler i Tyskland (Pianoforum "...antasten..." Heilbronn, Days of New Music Weimar, Musica rara Festival Erfurt og mange andre), Nederland (Made in Leiden), Italia (Festa Europea della Musica Rome ), Frankrike (Semaines musicales Internationales d'Orléans), Irland (Mostly Modern Series Dublin), Polen (Westival Sztuka Architektury Szczecin), Romania (George Enescu Festival Bucharest), Russland (Sound Ways St. Petersburg), USA og Brasil ( Festival Eleazar de Carvalho).

www.horst-lohse.de

Siste ting. Hieronymus Bosch triptyk: