Jan Vogler

cello

Jan Vogler, en elev av Josef Schwab og Heinrich Schiff, begynte sin musikalske karriere i 1984 som konsertmester for Staatskapelle Dresden – bare 20 år gammel! I 1997 ga han opp denne stillingen for å konsentrere seg fullt ut om sin internasjonale solokarriere.

Noen av høydepunktene deres så langt inkluderer: forestillingene med New York Philharmonic Orchestra under ledelse av Lorin Maazel. Hans repertoar omfatter ikke bare de relevante verkene fra cellolitteraturen, men også tangokomposisjoner og samtidsstykker, f.eks. B. konserten dedikert til ham Mørke strenger av Jörg Widmann.

Jan Voglers kammermusikkaktiviteter inkluderer konserter på Moritzburg-festivalen, som han er kunstnerisk leder for, og opptredener med partnere som Hélène Grimaud, Martin Stadtfeld og Louis Lortie. Musikeren har blitt tildelt en rekke priser, inkludert ECHO Klassik og European Culture Prize i musikkkategorien (2006).

Jan Vogler har vært direktør for Dresden Music Festival siden oktober 2008.

www.janvogler.com

musica viva vol. 18: