Yasha Nemtsov

piano

Den russisk-jødiske pianisten Yasha Nemtsov ble født i Magadan i 1963. Han ble uteksaminert fra den spesielle musikkskolen ved Leningrad-konservatoriet (med en gullmedalje) og fortsatte deretter sin musikalske utdannelse ved Leningrad-konservatoriet (konsertdiplom med utmerkelse). Han har bodd i Forbundsrepublikken Tyskland siden 1992. «Jascha Nemtsov viser seg å være en pianist verdig Liszts avstamning», var dommen fra Fono Forum-magasinet i anledning hans innspilling av Franz Liszts ungarske rapsodier.

I tillegg til det klassisk-romantiske pianorepertoaret, dedikerte Nemtsov flere konsertprogrammer til verk av jødiske komponister som ble forfulgt og myrdet av nasjonalsosialistene. Andre spesialistområder inkluderer jødisk kunstmusikk og russisk musikk fra det 20. århundre, spesielt verk av Dmitri Shostakovich. Til dags dato har Jascha Nemtsov spilt inn totalt 25 CD-er med en rekke verdenspremiereinnspillinger. Disse inkluderer verk for solopiano samt kammermusikk med partnere Tabea Zimmermann (bratsj), David Geringas (cello), Ingolf Turban, Kolja Blacher og Dmitri Sitkovetsky (fiolin), Chen Halevi (klarinett) og Vogler-kvartetten.

Flere CD-er har mottatt internasjonale priser, inkludert: Audiophile Reference - The Best of 2001, Klassik aktuell Recommendation, CHOC - Le Monde de la Musique, Recording of the Month (MusicWeb), Disc of the Month April 2006 (BBC Music Magazine) . CD-en med sonater for fiolin og piano av Sjostakovitsj og Weinberg (med fiolinist Kolja Blacher) mottok den tyske platekritikerprisen i 2007. Dr. Jascha Nemtsov er også musikkforsker. Siden 2002 har han vært medlem av Institute for Jewish Studies ved University of Potsdam. Han tok sin doktorgrad i 2004 på 'The New Jewish School in Music' og fikk sin habilitering i 2007.

Sonater for bratsj solo – Sonata op. 28: