Kazuki Sawa

Fiolin

Kazuki Sawa

Kazuki Sawa er en av Japans viktigste fiolinister med en bemerkelsesverdig karriere. Etter å ha uteksaminert seg fra "Tokyo Geidai" (Tokyo University of Arts) med en Master of Arts og førstepris (Ataka Award), studerte han i London med György Pauk og Béla Katona. Han har mottatt en rekke priser ved internasjonale konkurranser, inkludert ARD Music Competition i München (fiolin-piano duo med sin kone, pianisten Emiko Tadenuma), Long Thibaud-prisen (Paris) og Wieniawski-prisen (Polen); Han mottok Ysaÿe-medaljen fra Ysaÿe Foundation i Belgia og en gullmedalje på Bordeaux-festivalen i 1979.

I 1984 returnerte han til Japan og begynte sin profesjonelle karriere der som foreleser ved Tokyo Geidai og som solist og kammermusiker. I 1994 returnerte han til London, hvor han mottok et stipendiat ved Royal Academy of Music og jobbet med medlemmer av Amadeus Quartet. Dette samarbeidet ga opphav til ideen om å grunnlegge Sawa-kvartetten, som nå er en av de ledende strykekvartettene i Japan.

Kazuki Sawa er gjest på mange musikkfestivaler, inkludert Kuhmo og Savonlinna (Finland), Bowdoin (USA), West Cork (Irland) og Lake District (Storbritannia). Han er jurymedlem ved ulike internasjonale konkurranser som Tibor Varga (Sion), RNCM Manchester, Long-Thibaud og London String Quartet Competition.

Kazuki Sawa er også en berømt fiolist og jobber med store artister som Amadeus-kvartetten og Henschel-kvartetten. Han er professor ved Tokyo Geidai, æresmedlem av Royal Academy of Music og stipendiat ved Royal Northern College of Music; han er leder for Kioi Sinfonietta (Tokyo) og Tokyo Strings; I 2003 ble han musikalsk rådgiver for Hibiki Strings (Japan). Kazuki Sawa spiller en fiolin av Joseph Guarnerius del Gesù fra 1732, kjent som "Arkwright".

God jul – tradisjonell og ny julemusikk:

Bruch – Mendelssohn Bartholdy: