Vienna Sound Forum

Vienna Sound Forum
Et arrangement for å forbedre verden

24 musikere fra ti land legemliggjør en kunstnerisk idé og en personlig holdning som gir tilbake til kunsten deres det den gradvis og nesten ubemerket mistet i løpet av 20-tallet: et sted i sin egen tid, i nåtiden og midt i verdenssamfunnet som det er sammensatt for og som det ønsker å bli hørt av.

Siden den første konserten, som ble spilt av ensemblet som "Société de l'Art Acoustique" under musikalsk ledelse av grunnleggeren Beat Furrer i Palais Liechtenstein, har Klangforum Wien uventet skrevet et kapittel i musikkhistorien: rundt 500 komposisjoner av komponister fra tre. Ensemblet hadde premiere på kontinenter, og oversatte deres notasjon til lyd for første gang. Hvis han ser tilbake ville det vært hans sak.

Gjennom årene har dype kunstneriske vennskap vokst med fremragende komponister, dirigenter, solister, regissører og engasjerte programskapere. De har en del i profilen til Klangforum Wien, akkurat som det har bidratt til og formet arbeidet deres. De siste årene har enkeltmedlemmer så vel som ensemblet som helhet i økende grad satset på å videreformidle uttrykksformer og spilleteknikker til en ny generasjon instrumentalister og komponister. Siden 2009 har Klangforum Wien også kroppslig kunnet kalle seg "professor" på grunn av en lærerstilling ved Graz University of Art.

Alt dette ville forbli eksternt dersom det ikke var et resultat av et kunstnerkollektivs vilje, permanent omdefinert i månedsmøtene til alle musikerne i ensemblet, for hvem musikk til syvende og sist bare er et uttrykk for etos og kunnskap om eget ansvar. for nåtiden og fremtiden.
Og akkurat som kunsten i seg selv, er Klangforum Wien ingenting annet enn en begivenhet for å forbedre verden, bare veldig provisorisk forkledd av sitt yrke. Når de går opp på podiet, vet musikerne i ensemblet at det bare er én ting som betyr noe: alt. Eros og absoluttheten i denne kunnskapen gjør Klangforum Wien-konsertene spesielle.

Alle som ønsker å bli forsynt med tall, data og fakta om ensemblets historie er velkommen til å gjøre det www.klangforum.at å lese. For en kort biografi om ensemblet virket det riktig for oss å forsøke en skisse av Klangforum Wiens indre natur, i strid med en mer statistisk konvensjon.

Medlemmene i Klangforum Wien kommer fra Australia, Bulgaria, Tyskland, Finland, Frankrike, Hellas, Italia, Østerrike, Sverige og Sveits. Sylvain Cambreling, Friedrich Cerha og Beat Furrer er de tre fremragende musikerne som har blitt tildelt æresmedlemskap av ensemblet av Klagforum Wien i løpet av dets 25-årige historie ved en enstemmig beslutning fra alle musikere. Sylvain Cambreling har vært hovedgjestedirigent for Klangforum Wien siden 1997.