York Heller

komponist

York Heller ble født i Leverkusen og studerte blant annet i Köln fra 1963 til 70. med Bernd Alois Zimmermann, Herbert Meilet og Alfons Kontarsky. Deltakelse i Pierre Boulez sine analyseseminarer på Darmstadt Summer Courses i 1965 inspirerte ham til å engasjere seg med seriemusikk. Etter å ha jobbet midlertidig ved operaen i Bonn, jobbet han i WDR Studio for Electronic Music i 1971/72, hvor han var kunstnerisk leder fra 1990 til 2000.

En serie verk preget av syntesen av instrumental/vokal og elektronisk eller datagenerert lyder brakte Höller internasjonal berømmelse på 1970-tallet. Med invitasjonen til Paris IRCAM i 1978 begynte Höllers spesielle tilknytning til fransk musikkliv, som nådde sitt høydepunkt i 1989 med den vellykkede premieren på Mesteren og Margarita på Opéra de Paris, som ble tildelt en pris av fransk teater og musikk kritikere.

På 1980-tallet fullførte Höller også en rekke rent akustiske stykker, hvorav den første klaverkonserten og orkesterverket Magische Klanggestalt er blant de mest fremførte. Han underviste i mange år i Köln så vel som i Freiburg, England og Finland, ble utnevnt til professor i komposisjon ved Hanns Eisler musikkuniversitet i Berlin i 1993 og ved musikkhøgskolen i Köln i 1995. Höller har mottatt en rekke priser og mange verk ble bestilt av prominente skikkelser, som Fanal for Ensemble InterContemporain, Aura for Chicago Symphony Orchestra og Gegenklänge for Ensemble Modern. I 1999 komponerte Höller orkesterverket Aufbruch for å markere flyttingen av den tyske forbundsdagen til Berlin.

Nylig har han laget The Eternal Day for kor, orkester og elektronikk (2002), Klangzeichen for piano og blåseinstrumenter (2003), Fyrverkeri for 16 instrumentalister (2004), Vanishing Points for fløyte, engelsk horn, klarinett, piano og trommer ( 2006) og orkesterstykket Spheres (premiere i 2008 av WDR Symphony Orchestra Cologne under Semyon Bychkov), som han mottok den anerkjente Grawemeyer-prisen for musikkkomposisjon i 2010.

I tillegg til en rekke andre internasjonale komposisjonskommisjoner, stipender, gjesteforelesninger og priser, ble Höller hedret ved introduksjon til Ordre des Arts et des Lettres i den franske republikken. Han har vært medlem av Berlin Academy of the Arts siden 1991 og medlem av Free Academy of the Arts i Hamburg siden 2006. En bok om komponisten ble utgitt på hans 60-årsdag i serien "Music of Time".

www.yorkhoeller.de

Strykekvartetter (og mer):

Emne – Horisont – Myte – Svarte halvøyer:

Spheres – Den evige dag: