Toshio Hosokawa

komponist

Toshio Hosokawa, født i Hiroshima i 1955, kom til Berlin i 1976 og studerte komposisjon der hos Isang Yun. Fra 1983 til 1986 fortsatte han studiene med Klaus Huber ved Musikkuniversitetet i Freiburg.

I 1980 deltok han på de internasjonale sommerkursene for ny musikk i Darmstadt for første gang. Siden den gang har verkene hans blitt fremført i Europa og Japan, vunnet internasjonal anerkjennelse og mottatt en rekke priser og priser som førstepris i komposisjonskonkurransen i anledning 1-årsjubileet for Berlin Philharmonic (100), Arion Music Prize ( 1982), Kyoto Music Prize (1984), Rheingau Music Prize (1988), Duisburg Music Prize (1998) og musica viva-prisen fra ARD og BMW AG (1998). I 2001 ble han utnevnt til medlem av Berlin Academy of Arts.

Hosokawa er invitert som komponist eller foreleser til nesten alle viktige festivaler for samtidsmusikk, inkludert: International Summer Courses for New Music Darmstadt, Venezia Biennale, München Biennale, International Summer Academy of Mozarteum University in Salzburg, Lucerne International Festival, musica viva München , Klangpfade i Schwaz , Musica nova Helsinki, Centre Acanthes i Villeneuve-lès-Avignon, Warszawa høst.

Toshio Hosokawa har vært musikalsk leder for Takefu International Music Festival siden 2001 og gjesteprofessor ved Tokyo College of Music siden 2004. I 2006/2007 var han residenskomponist ved DSO Berlin og fra 2006 til 2008 ved WDR Rundfunkchor Köln. I 2006/2007 og 2008/2009 var Hosokawa stipendiat ved Wissenschaftskolleg i Berlin.

Isao Nakamura spiller Works for Solo Percussion:

Fungerer for solo gitar:

Strykekvartetter:

Solokonserter Vol. 2:

Salzburg Biennale – Festival for New Music 2009:

al.:

Salzburg Biennale – Festival for New Music 2009:

Solokonserter – Vol. 1: